FANDOM

Yan

Jeugd Edit

Yan Lavik is een jonge priester van Pharasma, geboren en getogen in Zandhoek. Hij is de zoon van de lokale doodgraver, Berin Lavik, en werkte zodoende jarenlang als grafdelver in Zandhoek. Berin was een aanhanger van de aartsduivel Asmodeus en leefde hierdoor in onmin met Zandhoeks voormalige priester van Desna, Ezakien Tobyn. De dag na de grote brand in de Kapel in 4702, waarbij Tobyn op tragische wijze om het leven kwam, was Berin spoorloos verdwenen. Het is onbekend of Berin daadwerkelijk een rol heeft gespeeld bij het ontstaan van de brand of dat hij simpelweg gevlucht is uit angst voor mogelijke represailles.

Hoewel Yan het grafdelversbestaan sindsdien heeft opgegeven draagt hij nog altijd zijn trouwe shovel met zich mee. Yan staat bekend als een openhartige jongeman die graag zijn levensverhaal deelt met willekeurige vreemdelingen.

Avonturier Edit

Sinds de verdwijning van zijn vader speelt Yan met het idee om Zandhoek te verlaten en als avonturier de wijde wereld te gaan verkennen. Het mysterie rondom de goblinaanval tijdens het Zwaluwstaartfestival zou hiervoor de katalysator kunnen zijn, mocht Yan de gebeurtenissen overleven.

Nasleep van de verdediging van Zandhoek Edit

Nadat het heldhaftige gezelschap de aanval van de Schone Maagd had afgeslagen besloot Yan niet af te reizen naar Magnimar, maar om in Zandhoek achter te blijven. Hier kon hij samen met (sheriff) Horsa werken aan het herstel van de stad en het verzorgen van de gewonden.