FANDOM

Wilde zwijnen (ook wel: everzwijnen) zijn omnivoren, die algemeen voorkomen in bossen in gematigde streken, hoewel ze ook niet onbekend zijn in tropische gebieden. Ze zijn veel humeuriger en gevaarlijker dan hun getemde neven. Er bestaan varianten, zoals de bijzonder lelijke wrattenzwijnen die leven in tropische vlakten en savannen. Wilde zwijnen worden bejaagd voor hun vlees, wat zeer smakelijk wordt gevonden door de meeste mensachtigen. Jagers van wilde zwijnen doen dit vaak met een speciale speer, die uitgerust is met een dwarsbalk, om te voorkomen dat een gespiesd zwijn verder over de schacht van de speer schuift om de aanvaller te doorboren met zijn slagtanden.

Het koppige karakter en de gewoonte om zelfs botten te eten maken het wilde zwijn tot een geschikt huisdier voor een bepaald slag volk. Menig dievengilde houdt de dieren om lichamen te doen verdwijnen, en orkstammen laten hen los rondrennen door de orkholen, waar de zwijnen redelijk effectief blijken in het wegruimen van afval.

Een wild zwijn is gemiddeld vier voet lang en weegt zo'n 200 pond.

Hoewel ze gevaarlijk zijn, is het niet onmogelijk met een beetje samenwerking een wild zwijn te doden. Tijdens een jachtexpeditie in het Tekenwoud kwam er een wild zwijn aan zijn einde door de vereende krachten van Horsa de Jager en Pantakhan de Monnik.