FANDOM

Het Wapen van Pirateske Gozers

Het Wapen dat werd gedragen door het schoelje in de tunnel.

Het gezelschap, zonder de monnik Pantakhan, betreedt de tunnel onder de Glasfabriek. De tunnel leidt tot een kamer met een kleine ladekast met daarop een boek. Kaddrion probeert het boek te openen, maar dit blijkt een valstrik te zijn: seconden later vliegen er bola's door de lucht die de elf pijnlijk treffen. Verdwaasd vlucht Kaddrion terug door de tunnel. In een volgende kamer treffen de overgebleven helden drie schurken aan, waar redelijk snel korte metten mee wordt gemaakt. De boeven droegen verhullende zwarte kleding met daarop een vreemd wapen gespeld: een rood schild met een gele diagonale streep en de afbeelding van een zwarte vogel. Yan merkt op dat hij dit wapen wel eens in de haven van Zandhoek heeft gezien: misschien hoort het bij een bepaalde groep zeevaarders? In de kamer vinden zij verscheidene documenten met twee cryptische boodschappen: 1) een papier met een adres in Magnimar (Rattengang B36B), 2) een brief met de boodschap "de Schone Maagd, over 5 dagen".

Kanuni besluit terug de tunnel in te gaan om Kaddrion te zoeken. Enkele minuten later keert de elf echter op zijn schreden terug, terwijl de barbaar spoorloos blijft. Ze besluiten niet langer te wachten en het tunnelcomplex verder te verkennen. Eerst vinden zij een deels ingestortte trap aan die ze voor nu even links laten liggen. In een grote ruimte even verderop raken zij slaags met enkele chagrijnige gobelijnen en hun schurftige gobelijnhond. De krengen worden met gemak in mootjes gehakt en dit levert de avonturiers een volgens Kaddrion "langzwaard van exquise kwaliteit" op.

De makkers verlaten de grote ruimte en betreden via een massieve stalen deur (wederom van voortreffelijke kwaliteit) een studeerkamer. O'fukN raakt hier volledig in de ban van het grootste bureau dat hij ooit heeft gezien. Hij gaat zo op in de pracht van het studieplatform dat hij bijna de drie zwaar bewapende schavuiten in de hoek van de kamer over het hoofd ziet. Het gevecht dat vervolgens uitbreekt verloopt zoals hieronder wordt beschreven:

  • O'fukN wordt onderuit gewerkt door een stel bola's en krijgt hierna flinke billenkoek van een stevige goedendag.
  • Yan mept enkele flinke gaten met zijn morgenster, maar helaas niet in de tronies van het geboefte.
  • Kaddrion wordt kapot geslagen omdat hij eerst zowel het gezicht als het beha-bandje van een vrouwlijke vrijbuiter smelt met een fles alchemisch vuur. O'fukN brengt zijn vriend gelukkig net op tijd terug van het randje van de dood.
  • Horsa schiet de meest perfecte pijl die hij ooit heeft geschoten. Helaas schoot hij hem op het spiegelbeeld van de laatst overgebleven vijand.

Na een lang en pittig gevecht overmeesteren onze jongens het schorriemorrie. Ze houden één van hen in leven om hem te ondervragen, een man genaamd Stalwart. Deze beweert dat hij en zijn vrienden indirect gestuurd zijn door sheriff Belor Hemlock om te helpen met het gobelijnen probleem. De naam van zijn baas wil hij echter niet prijs geven: dit is een machtig persoon die hem als wraak zeker zou liquideren. Verder geeft hij uitleg over de politieke situatie van Zandhoek, Magnimar en Corvosa. Horsa vind het verhaal van Stalwart nogal ongeloofwaardig: hij beweert dat het een stel ordinaire piraten zijn die lucht hebben gekregen van de problemen in Zandhoek en vervolgens dachten dat het de uitgelezen mogelijkheid was om de stad te plunderen. Hij schiet Stalwart na zijn verhaal knockout met het idee hem later naar het fort van Zandhoek te brengen voor verdere ondervraging.