FANDOM

De gobelijnenaanval was afgeslagen en Zandhoek was gered! Deze gebeurtenis katapulteerde het gezelschap van willekeurige avonturiers in één klap tot de helden van het dorp. En zo werden zij ook behandeld: de burgemeester feliciteerde hen met hun waardevolle bijdrage en ze werden op handen gedragen door de dankbare bevolking. Ameiko Kaijitsu bood de helden gratis kost & inwoning in haar herberg aan, een aanbod wat niet werd afgeslagen. Vooral Horsa Hengistzoon, de jager die opgroeide in de omgeving van Zandhoek, scheen erg blij te zijn met deze kans om meer tijd in de nabijheid van Ameiko door te brengen.

Hoe zou deze roem onze vrienden beïnvloeden? De toekomst liet zich niet raden.

Uitgerust en wel zat het gezelschap aan het ontbijt. Het hoe en waarom van de aanval was nog niet duidelijk. Aangespoord door Ameiko en de dwerg Onord gingen de vrienden op onderzoek uit in het dorp. Hoe waren de gobelijnen binnen gekomen? Wat speurwerk bij de Noorderpoort leverde het inzicht op 's nachts, bij afwezigheid van de stadswacht, een kromme oude gedaante gezien was. Ook waren er voetstappen van gobelijnen naar binnen toe te zien. De poort was echter niet geforceerd. Een andere ingang van het stadje, de smalle ophaalburg over de rivier, vertoonde eveneens geen sporen van inbraak. Het gezelschap begon te vermoeden dat de gobelijnen op het moment van de aanval al in het stadje aanwezig waren geweest. Niet alleen dat, maar gezien de beperkte intelligentie van de beestjes kon men niet uitsluiten dat een mens of ander wezen hen geholpen had!

De vrienden praatten met een groot scala aan bewoners en probeerden zich een beeld te vormen van de dagen voorafgaand aan de aanval, die alles zo ingrijpend veranderde. Toen ze een vergadering met de sheriff hadden meldde hij dat het onwaarschijnlijk was dat dit de laatste aanval van de kwaadaardige wezens was. Zandhoek moest zich voorbereiden! Om de verdediging van het dorp veilig te stellen vertrok Hemschlott aldus naar Magnimar om versterking te halen. In zijn plaats vroeg hij de vrienden om de verdediging van Zandhoek op zich te nemen en de bewoners te beschermen.

Tegelijkertijd zocht een andere prominente Zandhoeker, Aldert Vossehand, toenadering bij het gezelschap. Hij was onder de indruk van de vechtkunsten die ze tentoon hadden gespreid en wilde graag meer van hen weten. Vooral de donkere mysterieuze O'fukN stimuleerde zijn verbeelding. Graag zou Vossehand eens gaan jagen met de helden, die zijn tot dan toe saaie leventje hadden opgeschud.

Wat ging het gezelschap doen? Geboren Zandhoeker Yan voelde er niets voor om de verdediging op te geven ten faveure van een jacht- en braspartij in het woud. De barbaar Canuni en zwartjoekel O'fukN slootten zich hierbij aan. Tegelijkertijd voelden de twee vrijbuiters Horsa en Pantakhan zich na een verblijf van een aantal dagen in het stadje enigszins verstikt en zochten zij maar wat graag de vrije natuur weer op met Aldus.

Aldus stond de groep voor haar eerste opsplitsing. Vroeg in de ochtend vertrok het jachtgezelschap naar het Tekenwoud, terwijl de achterblijvers zich begaven naar de crypte van de nieuwe kathedraal.