FANDOM

De brand en de nasleepEdit

Na de explosie is er aannvankelijk verwarring. De blonde magier lijkt te zijn gevlucht. Greruk en Kanuni worden door Salammbo, Kaddrion en Ofuk'n uit het brandende pakhuis gesleept. De vrouw die gevangen zat in de kooi kan helaas niet ontstnappen: zij komt in de vlammen g(r)illend aan haar einde. De twee bewustelozen worden door Horsyan en een kar naar het huis van vrouwe Kaddren gedragen. Daar verzorgt Ofuk'n iedereen met zijn Pharasmaanse krachten. Iedereen slaapt bij. Aan het einde van de dag, na een avond-ontbijt in de keuken van de Kaddrens, trekken ze nieuwe plannen voor de aankomende nacht.

Kaddrion gaat op zoek naar Tinus, maar die is uiteraard niet in dienst in de nacht. Ofuk'n en Kanuni bezoeken met een brief van Kaddrion het hoofdkantoor van de Grijze katers. Nils is daar, samen met een tweeling die zij in de fabriek hebben gered: Jaap en Joop. Daar leren ze elkaar beter kennen (Ofuk'n had ook een tweelingbroer, laat hij weten) en leren ze de naam van de blonde Magier: Timar Vitanov. Er blijkt bovendien een tunnelnetwerk onder de stad te liggen, (ondermeer) te bereiken via een gang in de buurt van de Noordelijke poort. Iets om samen met Nils de volgende dag naar toe te gaan. Ze delen een aantal geheime groeten met elkaar - een hoge kattengrom is ' help!'  en een lage kattengrom is 'hallo/doei'. Ofuk'n deelt een Mwangi handgebeer met de kleine jongens. Greruk en Salammbo ondertussen gaan langs bij Niels de Hoop. Die gaf aan dat de havenmeester Atus Franko waarschijnlijk een sleutelrol speelt binnen de smokkeling die plaats vind in de stad. Bovendien gaf hij aan dat de Magier ongeveer twee weken geleden in een geel gewaad de stad in was gekomen. Hij had de wacht omgekocht. Voor de rest kon Niels de Hoop niet zo veel delen, hij was vooral bezopen. Iedereen gaat weer naar het huis van de Kaddrens om te slapen.

Meer plannenEdit

De volgende dag heeft de groep een ontmoeting met Tinus. Ze hebben het vooral over vrouwen, maar er komt ook ter sprake dat er een tunnelsysteem onder de stad ligt. Daar weet Tinus niets van (iets wat sommigen als vreemd ervaren). Tinus belooft die nacht met ze mee de tunnels in te gaan. Bovendien nodigt hij ze uit voor een feest bij de rijke magnaat Tijl Dreteler. De groep accepteert deze uitnodiging. Daarna gaan de helden de haven in. Kanuni en Ofuk'n ondervragen ondermeer eenmannelijke prostituee, die lijkt te bevestigen dat de havenmeester Atus Franko een rol speelt in de smokkel. Daarna gaan ze opzoek naar Atus, die in de Zompige Veer zou moeten zitten: maar dit blijkt niet het geval te zijn. Ofuk'n check twel  samen met Kanuni in in deze herberg - ze hebben namelijk besloten hun slaapplekken te splitten om meer 'ogen en oren te hebben'  en bovendien niet te verdacht aan de Kaddrens gekoppeld te worden. Bovendien voelt niet iedereen zich even veilig bij de Kaddrens. Hierover gesproken: Kaddrion blijft wel bij de Kaddrens, maar Salammbo en Greruk gaan voortaan in de Ronde Kruk slapen (lekkere ossenmelk).

Wanneer die middag Atus gevonden is blijkt hij erg van alcohol te houden, en inderdaad soms een oogje toe te knijpen bij smokkel. Maar hij komt ook over als een zachte man, een realist die begrijpt dat het kwaad soms getolereerd moet worden. Na deze ontmoeting gaat de groep kostuums kopen voor het feest. Vrijwel iedereen schaft een gepaste outfit aan, behalve Greruk. Hij koopt enkel een hoed en een cape.

Thuis bij de Kaddrens ontmoeten de mannen en dame nog eens Nils Veder. Hij geeft ze wat shotjes voor het feest en belooft ze daarna te laten zien waar de tunnel is.  

DE FISSA Edit

Aangekomen bij het huis van Tijl Dreteler, spreken onze reisgenoten de majordomo Martin aan. Hij verzoekt hen hun wapens in te leveren en wenst hen een prettige voortzetting, echter, Greruk ziet dit niet zo zitten en besluit met zijn zwaard en fedora Martin bij te staan als bouncer. Op het feest wordt druk gesocialized om zodoende informatie en zielen te winnen. Ofuk'n spreekt met Legerofficier Ambrozy over intense dingen maar niet plotrelevant, onder het genot van de nodige alcoholische versnaperingen. Kanuni loopt een persona obscura tegen het lijf die hem verzoekt de volgende dag met hem een drankje te nuttigen in de kroeg bij de haven, dit alles onder het genot van de zwoele improvisaties van Kaddrion. Na enige tijd slaat bij Greruk de verveling toe, gelukkig voor hem komt hij een hoge priester van Abadar (God van steden, beschaving, alle sociale constructen) tegen, alwaar hij hem met een list besluit mee te lokken naar de stallen om hem zo onder vier ogen te spreken. De verwachtingen lopen hoog op, helaas vernietigd Greruk geen kontjes die avond maar biedt zijn diensten aan. Deze diensten worden geaccepteerd en het valt nog te bezien hoe deze plotlijn zich ontvouwt. Salammbo spreekt met een zieneres, die enigszins wazig uit haar ogen kijkt. Deze zieneres vertelt Salammbo meer over de blonde mage Vitanov. Deze bleek een lastige, eenzaame jeugd te hebben gehad en heeft zijn tovenaarsopleiding in Magnimar niet afgerond.

De drank vloeit rijkelijk, maar wanneer Dreteler zijn rede houdt over welvaart en onbehagen in Magnimar klinkt er een daverend gerinkel. Men, en vooral Ofuk'n, haast zich naar boven, aldaar blijkt de kroon (van wie?/wat?) gestolen te zijn. De exoot zet de achtervolging in, springt soepel uit het raam, maar verliest de inbreker snel uit het oog. Net wanneer de reisgenoten en andere aanwezigen het sporenonderzoek willen beginnen klinkt er plotseling een luid geschreeuw. Vrouwe Kaddren wordt gegrepen en naar het tuinhuis gevoerd. De achtervolging wordt ingezet maar het hek blijkt op slot, Martin verhelpt het probleem en de achtervolging kan worden voortgezet. In het tuinhuis leidt een trap naar een ondergronds tunnelstelsel. Helaas hebben al onze helden, behalve Greruk, hun wapens afgestaan en zijn zij gedwongen te improviseren. Zij zien er echter super classy uit en besluiten geen fuck te geven, Kanuni grijpt een hark tot verbazing van sommige aanwezigen.

De deur naar de eerste ondergrondse ruimte wordt geforceerd door Greruk die vervolgens een kruisboogpijl als souvenir krijgt toegezonden. Een strubbeling volgt met twee tegenstanders, waarvan er een vrij snel om zeep wordt geholpen en de ander wordt overmeesterd en vastgebonden. De kamer heeft twee deuren en de vastgebonden schavuit wordt ondervraagd waarheen de weg leidt. De ene deur wordt afgeraden, al probeert Kaddrion later nog te ontdekken wat er zich hierachter schuilhoudt. Helaas blijkt hij zwak van hart en besluit zich weer aan te sluiten bij de rest van de groep die de andere deur hebben gekozen. Deze deur leidt - nadat Greruk een tweede pijl in zijn lichaam heeft verwelkomd - naar een tweede kamer waar zich een potige hond bevindt die een deur bewaakt. Greruk toont zijn passie voor dieren en weet de hond te kalmeren met voedsel en zwoele aanrakingen. Helaas besluit eerdergenoemde de hond vervolgens te willen wurgen, de hond is het hier mee oneens en werpt Greruk op de grond. Kanuni plant vol overtuiging de hark in de hond zijn gezicht, waarna Greruk zich herstelt en met een machtige haal de hond scheidt van zijn hoofd.

Alhier wacht een cliffhanger.